“Like wine, terroir is capable of expressing a person, a plant, and a place.  Terroir is a concept that recognizes a sense of place’ that brings together the geographic, cultural and economic dimension of the cultural landscape of a locality.”

Terroir er et relativt ukendt begreb i Danmark, men meget brugt til at skabe kvalitet og merpris til vin, ost og andre fødevarer i Sydeuropa. Når vi tager fat i terroir, er det som modsvar til den danske industrielle fødevareproduktion, hvor landmænd er presset af lave priser og forbrugernes skepsis. Lave priser er selvfølgelig godt for forbrugeren, men bagsiden er at mangfoldighed og smagskvalitet forsvinder. Der er øget interesse for at søge kvaliteten og tilføje nye former for værdiskabelse til primærproduktionen.

I denne sammenhæng ser vi på hvordan vi kan bruge begrebet terroir, som kan tilføre kvalitet til lokale fødevarer, som retorisk er meget oppe i tiden. Deltagene i projektet er: Gram Slot, Hopballe Mølle, Klosterhedens Vildt, Fru Møllers Mølleri, Herslev Bryghus, Grantoftegaard, Søris, Svanholm, Kærsgård, Stengården, KONKRET Kommunikation og Viventes.

Terroir handler ikke kun om produkter, men et paradigmeskifte hvor smag, oprindelse, autentisitet og oplevelser afløser standardiseret bulk produktion af industrielle fødevarer. Terroir stiller nye krav til det at være producent og madhåndværker. Vi forsøger at forklare os gennem cases, så vores budskaber bliver så konkrete som muligt. Vi trækker på en del udenlandske erfaringer for bedre at tænke ud af boksen. Det er vores håb at, TERROIR projektet kan motivere og inspirere læserne til at tænke terroir og derigennem bidrage til at øge mangfoldigheden og smagen i danske fødevarer.

Projektperiode 2013-21014. Projektet var støttet af GUDP.

»Place matters – vive la différence«