Projekter
Viventes er projektleder på udviklingsopgaver inden for produktinnovation, kompetence- og konceptudvikling, hvor det i sidste ende handler om at skabe nye forretningsmodeller. Vi finder finansiering via fonde til at udvikle småskala fødevareproduktion. Udviklingsopgaverne foregår i klynger og netværk af virksomheder.
Food Trends 2021
COVID19 pandemien har rystet os som mennesker, samfund og erhverv. Den har udfordret vaner, globale forsyningskæder, omformet vores måde at arbejde på og forbruge samt ændret vores sociale omgangsform – midlertidigt eller måske mere permanent?
Food Trends 2020
Vi lægger et årti bag os og tager hul på 20-erne. I den anledning kommer Viventes’ bud på tendenser i 2020 målrettet fødevareproducenter. ”Food Trends 2020” er ikke en prognose, men snarere en øvelse i
Ismejeriet Tøvestensgaarden
Tøvestensgaarden ønsker at blive en kulinarisk destination ved at forædle gårdens råvarer og derigennem formidle viden om fødevarer, dyrene og jorden. Først trin på rejsen er, at Tøvestensgården økologisk mælk, som produceres på naturgræs og
Food Trends 2019
Traditionen tro har vi været ”rundt” i verden for at lade os inspirere. Indtrykkene er samlet i vores helt eget bud på Food Trends 2019. Vi håber det kan være til fornøjelig inspiration. Det helt
Hyperlokale økologiske fødevarer 2018
Viventes er partner i Kødsnedkerens projekt om "Hyperlokale økologiske fødevarer". Den bevidste økologiske forbruger vil også have lokal convenience. Kødsnedkerens DNA er slagterhåndværk, charcuteri og lønarbejde for områdets økologiske gårdbutikker. Alt er økologisk, lavet fra bunden
Food Trends 2018
Vi har igen været ”rundt” i verden for at se på tendenser. Her kommer Viventes’ helt eget bud på 2018 tendenser målrettet mindre fødevareproducenter. I uprioriteret rækkefølge kommer her vores bud på, hvad det kommende
Partnerskabsmodeller for mindre økologiske grøntsagsavlere
De mindre økologiske grøntsagsavlere i Danmark er trængte i et marked med få domminerende aktører og relativt høje indtrængningsbarrierer i de store detailkæder. Derfor har vi sammen med Søris samlet en gruppe mindre avlere, som
101 Madoplevelser i Nordsjælland
Viventes er projektleder på udvikling af madoplevelser og oplevelsesøkonomiske forretningsmodeller for fødevareproducenter i Nordsjælland. Visionen er at gøre Nordsjælland til en kulinarisk destination, hvor mad er motor for udvikling og jobskabelse. Madoplevelser skal blive et
Græsmælk
Viventes er projektleder på et nyt projekt "Mælk på økologisk naturgræs og hø – udvikling af gastronomiske, sunde og bæredygtige mælkeprodukter", som er et samarbejde mellem Tøvestensgården, Ostebørsen, KU Food og Viventes. Projektet støttes af
Smag på Nordsjælland
Viventes er sekretariat for Smag på Nordsjælland. www.smagpaanordsjaelland.dk. Foreningen arbejder for at fremme kulinariske oplevelser baseret på gode råvarer og de dyrknings- og avlsformer og håndværksmæssige traditioner, som kendetegner regionens mangfoldige kultur- og naturlandskab.
Local to Global Food Network
Local to Global er et netværk af ejere/ledere i innovative virksomheder, der med liv og sjæl arbejder mod nye horisonter for fødevarekoncepter, oplevelser og kvalitet. Vi holder 4-5 møder årligt, hvor vi trækker på hinandens
Ostebørsens gårdmejeri
Ostebørsens gårdmejeri - Viventes står for konceptudvikling for græsmælk og græsoste. Ostebørsen er nu flyttet ind i nye lokaler i Vemmelev, med plads til lager, gårdmejeri, ostebutik og café, hvorfra du kan se og opleve
Netværk for dansk ostehåndværk
I Alperne og Sydeuropa har de en overdådighed af lokale og lækre oste, som vi falder i svime over på ferien. I Danmark havde vi engang hundredvis af små unikke ostemejerier, der stort set forsvandt
Netværk for dansk terroir
"Like wine, terroir is capable of expressing a person, a plant, and a place. Terroir is a concept that recognizes a ‘sense of place’ that brings together the geographic, cultural and economic dimension of the cultural landscape of
Oplevelsesøkonomi i primærproduktionen
Formålet med projektet er at professionalisere mindre fødevaerproducenter i brugen af oplevelsesøkonomi til at skabe øget afsætning, merværdi og indtjening på bedriften. Herunder skal der udvikles afsætningskanaler, autentiske oplevelseskoncepter og endelig skal den merværdi,
Find Gårdbutik – app
Find vej til gårdbutikker i Danmark med denne app til Android og iOS. Appen viser vej til den nærmeste gårdbutik, giver en beskrivelse af gård og sortiment i gårdbutik samt giver link til gårdbutikkens hjemmeside (for
LAG Halsnæs og Gribskov
Viventes varetog udarbejdelse af strategi for LAG Halsnæs og Gribskov. Før vi begyndte skrivearbejdet var der en omfattende proces med inddragelse af de lokale aktører, foreninger, kommuner, der deltog i workshops undervejs i processen, der
Crowdfunding
Viventes udviklede crowdfunding koncept til Ostebørsens nye gårdmejeri, hvor beboerne i Vemmelev har købt andele og støtter op om om det nye lokale mikromejeri. Ostebørsen har en vision om at mad kan produceres og spises lokalt,
360° Nord
360° Nord er afsætningskanal for nordiske kvalitetsråvarer og nicheproduktioner af fødevarer til specialfødevareforretninger og restauranter i hele norden. 360° Nord er specialfødevareforretningernes mulighed for at få unikke nordiske produkter på hylderne. 360° Nord er skabt
Fremme afsætningen af fødevarer for mindre producenter
Formålet med netværksprojektet “Fremme afsætningen af fødevarer for mindre producenter” er at udvikle alternative afsætningskanaler – lokale fødevarer i lokale butikker, restauranter og kantiner mv. Derudover etablerer projektet fælles E-handel – kasseordninger og markedsplads
Innovationskompetencer i fødevarevirksomheder
Projekts mål var at forbedre små og mellemstore fødevarevirksomheders evne til at innovere produkter, serviceydelser, koncepter, processer, forretningsmodeller. Projektet skabte dialog og vidensdeling mellem de 7 deltagende SMV fødevarevirksomheder. Virksomhederne var karakteriseret ved, at de var
Food Innovator
Gode ideer kommer ofte ud af den blå luft og de bedste er dem der bliver til virkelighed – hvor vi bagefter siger – det troede vi godt nok ikke var muligt. FOOD Innovator er
Healthy to go
Healthy to Go – Food Innovation is an e-learning training course for food companies in the Baltic Region. The course is about how to innovate healthy convenience food. You will – discuss real problems,