Gør det let for dig selv.

Vi tilrettelægger og faciliterer dine  kurser, konferencer, workshops, studieture mv. Viventes har stor erfaring, viden og netværk som vi hellere end gerne deler ud af.

Food – reason to go – 2018

Mad og kulinariske oplevelser er i stigende grad et “reason to go”. Derfor er lokal gastronomi, food tours, madoplevelser, en vigtig del af turismeudviklingen, der er god til at skabe mange nye jobs. Når der skabes attraktivitet for turister, bliver området samtidig mere attraktivt for fastboende.

Viventes deltog i seminariet ”Nordisk matkultur og reiselivet” på Lofoten, Norge, som handlede om hvordan lokal mad bliver brugt som vækstdriver i turismen i udkantsområderne i de Nordiske lande. Der var meget fokus på EU’s oprindelsemærkning, som i de andre Nordiske lande bliver brugt til at skabe identitet og stolthed om de lokale og traditionelle fødevarer, samtidig med at EU-mærkningen beskytter mod kopiering af industrien og svindel. I Danmark er vi lidt mere forslæbende i forhold til at mærke lokal oprindelse og madhåndværk. Viventes arbejder pt med udvikling af kulinariske turisme i flere projekter.

Studietur Vadehavet 2017

Vadehavet i Sønderjylland har formået at koble egnstypiske madoplevelser med områdets naturressourcer, kulturarv og turismeaktiviteter, således at Vadehavet er blevet en kulinarisk destination – ”reason to go”. Vaden er et spisekammer for trækfugle og turister.

Vi så på Vadehavets naturressourcer som grundlag for terroir, småskala fødevareproduktion og gastronomiske oplevelser til turister samt Nationalpark Vadehavetsom motor for udvikling i området – der er tydelige paralleeller til den kommende Nationalpark Kongernes Nordsjælland.

Vi var i Sønderjylland med en gruppe af 20 producenter for at se, høre, smage og ikke mindst blive klogere. Studieturen var organiseret for foreningen Smag på Nordsjælland og støttet af Region H (ReVUS).

Studietur, Turino 2013

Studietur – München, 2016

Det sydlige Tyskland er et af Europas mest dynamiske og rige områder. München er base for kultur, videnskab, universiteter og hjemsted for ikoniske virksomheder som BMW, Siemens og German Aerospace.

Tyske fødevarer oplever en genfødsel på linje med Nordic Cuisine og en meget stærk bevægelse inden for økologiske, madhåndværk og det hyperlokale fødevarer.  Derfor er det interessant at følge, lære og smage sig igennem det moderne Systyske køkken og møde småskala fødevareproducenter, der arbejder med solid kvalitet, stolthed, værner om traditioner og det lokale – men hele tiden med et nyt twist. Det hyperlokale kommer til udtryk gennem partnerskaber, crowd funding, pleje af stamkunder.

Studietur – Slow Cheese, 2015

Det der først springer i øjene på Slow Cheese Festivalen er de passionenrede og kompromisløse ostehåndværkere fra hele Europa og enkelte fra USA. De er der selv – altså dem der laver ostene. Der er en enorm variation og en mangfoldig, der overgår enhver fantasi – så mange oste, men ikke to ens. Ingen kompromisser og ingen industri. Slow Chees er terroir – det er lokaliteten, jorden, foderet, racen, ostehåndværket, traditionerne samt menneskene bag osten, der skaber mangfoldighed, smagsoplevelsen og historien.

Studietur – San Sebastian, 2015

San Sebastián er blandt de bedste gastronomiske destinationer i verden. Her er gastronomi på alle hylder – pintxos(street food), asados/bistro, siderias, Michelin stjerne restauranter og gode lokale råvarer og alt godt fra Biscayen. Det ligger i baskernes DNA at man spiser og drikker selvfølgelig kun det aller bedste. San Sebastian har flest Michelin stjerner pr. indbygger i verden, samt et meget højt bundniveau madmæssigt. Vi tog hertil for at lade os inspirere af hvordan en by med bagland bliver til et kulinarisk hot spot og gastronomisk rejsedestination.

Study tour – London, 2015

British artisan cheese makers beat the French at their own game. Cheese making in the UK is at an all-time high with more varieties being produced by artisans here than in France. There are more than 250 specialist cheese makers across the UK. The UK now produces more varieties of cheese than France, long considered the world’s cheese capital. (The Telegraph, 14th August 2014)

London is a multi-ethnical metropolis with 14 million inhabitants in greater London, from   where food trends emerge and spread to Europe. The objective of the study tour was to identify food trends with a focus on artisanal cheese production and sales channels.

Skåne 2014 – studietur

Skåne er foran Danmark på småskala produktion af lokale fødevarer. Skåne har ca. 800 småskala fødevareproducenter og gårdbutikker.  I Sverige har man politisk og økonomisk støttet udviklingen af mindre fødevareproducenter og madhåndværket. Danmark har meget at læser i det Svenske og Viventes er jævnligt i Skåne og holder et tæt dialog med Smaka på Skåne.

Studietur – Trøndelag og Jämtland, 2014

Projektet ”Netværk for dansk terroir” går ud på at gøre dansk terroir i fødevareproduktion operationelt, kommercielt og synligt. Vi var en gruppe på 16 småskala producenter, der arbejder med at skabe koncepter og forretningsmodeller for dansk terroir, der var i Trøndelag og Jämtland for at lade os inspirere af vores Nordiske naboers erfaringer med at bruge lokale råvarer, madhåndværk og madtraditioner på nye innovative måder.

Studietur – Aosta og Torino, 2013

I Norditalien (Aosta/Piemonte) har man i høj grad bevaret den traditionelle madkultur og lokalt madhåndværk og man producerer unikke fødevarer af meget høj kvalitet. Her møder vi den klassiske franske og italienske madtradition. Både i detailbutikker og i stort set alle restauranter. Her sam-tænker man terroir og turisme – det lokale og traditionelle køkken bygger en ekstra dimension på den oplevelsen, som de besøgende får i Alperne. Her er man meget selvbevidst omkring traditioner, madkulturen og det er ikke tilfældigt at Slow Food bevægelsen startede her.

Storbyen Torino er moderne, trendy og et gastronomisk metropol for Norditalien – et modstykke til alpelandbrug, småskalaproduktion, rurale traditioner i Alperne – kun en times kørsel fra Alperne.

Studietur – Toronto, 2012

Toronto er kulturelt, finansielt og industrielt centrum i Canada.  Toronto er tæt forbundet med Chicago, Detroit og New York. Foruden fly-, rumfarts-, papir-, elektronik- og fødevareindustri findes en betydelig bilindustri, domineret af amerikanske og japanske selskaber.

Toronto er verdens mest multikulturelle by og et mekka for diversitet. Canada har ikke oplevet finanskrisen og recession som USA og Europa. I Toronto bygges der i øjeblikket mere end i Chicago og New York til sammen, hvilket betyder at der er plads til luksussupermarkeder, delikatesser, sjove skæve restauranter og hotelkoncepter.