Bog: Dansk Ostehåndværk

Bogen Dansk Ostehåndværk er skrevet som en faglig opsamling på projektet ”Netværk for dansk ostehåndværk”, der havde til formål at kortlægge barrierer og erhvervsmæssige potentialer for at revitalisere dansk ostehåndværk.

Inspirationen kommer bl.a. fra mikrobryggerierne, der har genskabt passionen for bryghåndværket, sat gang i den lokale produktion og skabt en overdådig mangfoldighed af dansk øl.

Målet med denne bog er at præsentere ideer og erfaringer, der kan inspirere og bruges til at udvikle de danske oste og forbedre indtjeningsgrundlaget hos de mindre osteproducenter. Det handler ikke kun om ost og mejeriprodukter, men om et paradigmeskift
hvor smag, oprindelse, autenticitet og oplevelser afløser standardiseret bulkproduktion.

Du kan købe bogen ved at kontakte solheim@viventes.dk  eller du kan læse den gratis her

 

 

 

Bog: Dansk Terroir

Terroir er et relativt ukendt begreb i Danmark, men meget brugt til at skabe kvalitet og merpris til vin, ost og andre fødevarer i Sydeuropa. Når vi tager fat i terroir, er det som modsvar til den danske industrielle fødevareproduktion, hvor landmænd er presset af lave priser og forbrugernes skepsis. Lave priser er selvfølgelig godt for forbrugeren, men bagsiden er at mangfoldighed og smagskvalitet forsvinder. Der er øget interesse for at søge kvaliteten og tilføje nye former for værdiskabelse til primærproduktionen.

I denne sammenhæng ser vi på hvordan vi kan bruge begrebet terroir, som kan tilføre kvalitet til lokale fødevarer, som retorisk er meget oppe i tiden. Bogen er skrevet som en faglig opsamling på projektet ”Netværk for dansk terroir”.

Målet med denne bog er, at præsentere ideer og erfaringer med terroirbegrebet, som kan inspirere og bruges til at udvikle indtjeningsgrundlaget i primærproduktionen, gårdbutikken og hos madhåndværkerne. Det handler ikke kun om produkter, men et paradigmeskifte hvor smag, oprindelse, autentisitet og oplevelser afløser standardiseret bulk produktion af industrielle fødevarer.

Terroir stiller nye krav til det at være producent og madhåndværker. Vi forsøger at forklare os gennem cases, så vores budskaber bliver så konkrete som muligt.  Det er vores håb at, bogen kan motivere og inspirere læserne til at tænke terroir og derigennem bidrage til at øge mangfoldigheden og smagen i danske fødevarer.

Du kan købe bogen ved at kontakte solheim@viventes.dk  eller du kan læse den gratis her

 

»Place matters – vive la différence«

Bog: Dansk Terroir

Terroir er et relativt ukendt begreb i Danmark, men meget brugt til at skabe kvalitet og merpris til vin, ost og andre fødevarer i Sydeuropa. Når vi tager fat i terroir, er det som modsvar til den danske industrielle fødevareproduktion, hvor landmænd er presset af lave priser og forbrugernes skepsis. Lave priser er selvfølgelig godt for forbrugeren, men bagsiden er at mangfoldighed og smagskvalitet forsvinder. Der er øget interesse for at søge kvaliteten og tilføje nye former for værdiskabelse til primærproduktionen.

I denne sammenhæng ser vi på hvordan vi kan bruge begrebet terroir, som kan tilføre kvalitet til lokale fødevarer, som retorisk er meget oppe i tiden. Bogen er skrevet som en faglig opsamling på projektet ”Netværk for dansk terroir”.

Målet med denne bog er, at præsentere ideer og erfaringer med terroirbegrebet, som kan inspirere og bruges til at udvikle indtjeningsgrundlaget i primærproduktionen, gårdbutikken og hos madhåndværkerne. Det handler ikke kun om produkter, men et paradigmeskifte hvor smag, oprindelse, autentisitet og oplevelser afløser standardiseret bulk produktion af industrielle fødevarer.

Terroir stiller nye krav til det at være producent og madhåndværker. Vi forsøger at forklare os gennem cases, så vores budskaber bliver så konkrete som muligt.  Det er vores håb at, bogen kan motivere og inspirere læserne til at tænke terroir og derigennem bidrage til at øge mangfoldigheden og smagen i danske fødevarer.

Du kan købe bogen ved at kontakte solheim@viventes.dk  eller du kan læse den gratis her

 

»Place matters – vive la différence«

Bog: Oplevelsesøkonomi i primærproduktionen

Hvidbogen er en syntese af viden og erfaringer fra projektet ”Netværk for oplevelsesøkonomi i primærproduktionen – skabelse af afsætning, oplevelser og merværdi”.

I projektet samlede vi nogle af fyrtårnene blandt gårdbutikker i et netværk for at indsamle, analysere og ud vikle værktøjer til at skabe afsætning og indtjening ved hjælp af oplevelsesøkonomi. Publikationen henvender sig til landbrugere, der har, eller påtænker at åbne, en gårdbutik, eller som på anden måde sælger oplevelser, knyttet til primærproduktionen.

Hvidbogen bygger på oplevelsesanalyser af bedrifter, gårdbutik og afsætning, som omhandler: Hvordan fungerer den nuværende gårdbutik op­levelses­ og indtjeningsmæssigt? Hvilke udfordringer, udviklingsmuligheder er der oplevelsesøkonomisk på bedriften.

Vi har løbende fået input fra forskellige eksperter om sociale medier, kundeanalyse, markedsføring, oplevelsesøkonomi mv. Endelig har vi samlet erfaringer med rural oplevelses økonomi og afsætning fra vores nabolande. Projektet var organiseret med en kerne af 8 gårde i et netværk.

Du kan købe bogen ved at kontakte solheim@viventes.dk eller læse den gratis her

Bog: Julens madkultur

 

Læs e-kogebogen »Julens Madkultur« med opskrifter fra gårdbutikkerne og få historien om vores julemad.

Vi mener nemlig, at der er et smagsmæssigt og kulturelt potentiale gemt i terroiret. Denne kogebog er et forsøg på at søge i traditionerne, for at afdække terroiret hos de personer, der først og fremmest har ansvaret for at forvalte det – de danske primærproducenter, og dermed skabe nye, lokale traditioner, der er baseret på stedets råvarer.

Kogebogen er udviklet som en del af projektet “Netværk for Dansk Terroir”, støttet af GUDP

Du kan købe bogen ved at kontakte solheim@viventes.dk eller læse den gratis her

Bog: Julens madkultur

 

Læs e-kogebogen »Julens Madkultur« med opskrifter fra gårdbutikkerne og få historien om vores julemad.

Vi mener nemlig, at der er et smagsmæssigt og kulturelt potentiale gemt i terroiret. Denne kogebog er et forsøg på at søge i traditionerne, for at afdække terroiret hos de personer, der først og fremmest har ansvaret for at forvalte det – de danske primærproducenter, og dermed skabe nye, lokale traditioner, der er baseret på stedets råvarer.

Kogebogen er udviklet som en del af projektet “Netværk for Dansk Terroir”, støttet af GUDP

Du kan købe bogen ved at kontakte solheim@viventes.dk eller læse den gratis her